Hodně internetových obchodníků si myslí, že design stránek není až tak důležitý. Věří, že kvalita jejich obsahu nebo SEO strategie jim definitivně zaručí úspěch. Ve skutečnosti ale na designu hodně záleží.
Návrh dobrého designu by se dal shrnout do několika bodů. Prvním je, jestli vaše stránka vypadá dobře, přehledně a je pro uživatele dostatečně jednoduchá. Další věcí je, jak dobře vaše stránka vyjadřuje vaši značku a emoce, které na ní chcete projektovat.
Proč na designu záleží? Zde je popsáno několik způsobů, jak může design ovlivnit informační stránku věci.
SEO po příchodu Google Pandy
Bývalo zvykem, že design tolik neovlivňoval SEO. Vaši stránku navštívil Google, přečetl si texty, podíval se na zpětné odkazy, které vedou na vaši stránku a určil na jaký pozici se budete ve vyhledávači umístňovat.
V dnešní době je to ale trochu jinak.
Google se dnes nekouká jen na tyto věci, pozoruje i další známky. Hledá „vysoce kvalitní webstránky“.
Jednou známkou vysoce kvalitního webu je dobrý design. Google využívá algoritmy, které dokážou rozpoznat jestli design vaši stránky je stejně kvalitní jako jiné vysoce kvalitní stránky.
Jinými slovy, jestli má vaše stránka dobrý design, nyní Google pozná a ocení vás za to lepší pozicí.
Metriky stránek
Kromě toho, že Google dokáže rozpoznat dobrý design, nyní se taky kouká na různé metriky návštěvnosti stránek.
Jsou to věci jako míra opuštění, míra vrácejících se návštěvníků, průměrná doba na stránce atd.
Čím jsou vaše „čísla“ lepší, tím máte větší šanci být na vyšších pozicích na Googlu.
Samozřejmě, že design všechny tyto statistiky ovlivňuje. Jestli vaši stránku někdo navštíví a vidí, že vypadá profesionálně, tak s větší pravděpodobností na ní zůstane déle, než když uvidí hrozně vypadající web. Lidem trvá 3 vteřiny než se rozmyslí, jestli zůstanou nebo půjdou a to design může ovlivnit nejvíc.
Budování návštěvnosti
Budování návštěvnosti znamená získávat nové návštěvníky a zároveň získávat zpět návštěvníky, kteří už jednou vaši stránku navštívili.
Jestli máte dobrý design, lidi se budou rádi vracet na vaši stránku častěji.
Lidé navštěvují často stránky, se kterými cítí silné spojení. Potřebují mít pocit, že informace na stránce jsou věrohodné a že tvůrci stránky ji věnovali dostatek času, péče a pozornosti.
Design napomáhá všem těmto věcem.
Pomoc při budování zpětných odkazů
A závěrem, kvalitní design napomáhá budovat zpětné odkazy.
Přemýšlejte o tom. Jestli se vás někdo zeptá zda-li na něj chcete odkazovat, ale má otřesný design, budete chtít?
Stejně tak, kdyby měl někdo dokonale navrženou stránku, neodkazovali byste raději na něj, kdyby měl všechny ostatní věci na stránce vyrovnaný?
Mít dobrý design vám pomůže zvýšit kredibilitu, což vám napomůže zlepšit získat zpětné odkazy.
Abychom to zkrátili, tak na designu záleží. Nemůžete sice měřit efekt dokonalého designu jako přímou návratnost investic, ale v celku to dělá velký rozdíl.
4 komentáře: “Design vašeho webu JE důležitý!”
Pěkný článek. Jenom dodám, že většina věcí, které platily v minulosti, stále platí i dnes. Aby si někdo nemyslel, že SEO je teď o dobrém designu
Díky, něco určitě platí, ale teď je to hlavně o lidech, než o robotech. Když je stránka hezká a má zároveň i dobrý obsah, tak ji lidi sdílí a SEO se dělá samo 🙂 Nejzásadnější a zároveň nejtěžší je linkbuilding a to pochybuju, že je v ČR tolik odborníků, kteří to opravdu zvládají.
Mám stejný názor co se designu webů týče, ale když pak vidím některé weby (např web pana Řehulky nebo Tomana – odborníci na prodej a marketing) tak mi přijde, že pokud mam vynikající produkt a lidi mě znají, tak je pomalu jedno jak web vypadá, ani jedny stránky nemají s designem nic společného.
Co si o tom myslíte Vy?
No ono je to spíš tak, že ten jednoduchý design, který má Ivo Toman prodává víc, protože většina lidí počítačům a internetu zas tolik nerozumí a čím je jednodušší stránka, tím víc kupují. Ale u Tomana je samozřejmě kvalita těch jeho přednášek a DVDček vysoká. A pokud vás lidi znají, tak je to opravdu skoro jedno. U toho designu je to taky o tom na jakou cílovou skupinu jste zaměřeni. Podívejme se třeba na firmu Apple. To je firma, která je založená hlavně na designu, jak produktů, tak web mají naprosto dokonalej a jednoduchej. Taky nabízí jenom 2-3 produkty z každého druhu a za ty peníze to zdaleka neodpovídá poměru cena/výkon. Ale lidem se to líbí a tak si to kupují, stejně jako já. I když telefon mám Android a neměnil bych za iPhone ani náhodou. Takže když se vrátíme k Tomanovi a cílovým skupinám nebo-li osobnostním typům, tak u něj moc Applistů jako zákazníků nenajdete(teda alespoň můj názor). Co si o tom myslíte vy?